Fair Transport - Sandin Cargo

Vi står för våra löften

17 maj 2019

”Kan vi inte hålla schysst nivå på det vi gör, i allt från personalvård till miljöarbete, utan börjar fuska och gena, slutar jag och byter bransch. Så viktigt är det.”

Tord Sandin, Sandin Cargo.

Sandin Cargo i Arnäsvall strax utanför Örnsköldsvik var första åkeri att skriva under när Fair Transport lanserades för några år sedan, och koncernchef Tord Sandin är minst lika entusiastisk över den utveckling som nu görs av konceptet.

– Jag har i ryggmärgen att saker ska gå rätt och riktigt till, att man inte lovar mer än vad man kan hålla och att man håller det man har lovat. Det ligger mig varmt om hjärtat. Med Fair Transport blir det tydligt att vi är ärliga, seriösa och att vi står för våra löften och åtaganden.

Sandin Cargo har 20 fordon och omkring 20 medarbetare. Åkeriet är transportörer åt Schenker och har dessutom en budavdelning som jobbar åt Jetpak, med körningar såväl inom Örnsköldsviks kommun som till Tyskland, Danmark och Finland.

Det centrala för Tord Sandin är att personalen trivs, med arbetsgivare, kollegor och arbetspass. Därför satsar Sandin Cargo på bra arbetsvillkor och fina, välutrustade bilar.

– Lön enligt avtal och goda arbetsvillkor, både fysiskt och psykosocialt, är rena självklarheter som man inte ska behöva fundera över. Och fräscha, nya bilar är mer trafiksäkra, med bättre bromsar och backspeglar, alkolås och backkameror, skönare körkomfort och säkrare drift. Om bilen dessutom är snygg blir den en reklampelare för oss gentemot kunderna, och så tycker chaufförerna att det är roligare att köra vilket ökar deras trivsel och yrkesstolthet.

Yrkesstoltheten ger sig också tillkänna vid lastning och ruttplanering.

– De digitala verktyg som används för att planera rutter är inte alls lika bra som mina chaufförer, som vet precis hur de ska lasta och köra för att spara miljö, tid och i förlängningen pengar. Gör man rätt tjänar man pengar!

Nyare lastbilar har effektivare motorer än äldre, och kan gå på alternativa bränslen. I Örnsköldsvik finns dock inga tankstationer för biogas eller etanol, och mycket lite HVO-bränsle, så Tord Sandin har uppvaktat kommunen med frågor och förslag på hur efterfrågan kan tillgodoses.

I väntan på det har han nu investerat i fyra splitternya lastbilar som uppfyller kraven för Euro6. Investeringen är kostsam men nödvändig, menar Tord Sandin.

– Kan vi inte hålla schysst nivå på det vi gör, i allt från personalvård till miljöarbete, utan börjar fuska och gena, slutar jag och byter bransch. Så viktigt är det. Fair Transport kommer att bli ett riktigt bra verktyg och en tydlig konkurrensfördel ute hos kunderna. Dagens kunder är mycket mer medvetna och ställer högre krav på transporterna än tidigare. Dessutom fattas en hel del politiska beslut som är tvingande för företagen, och att vi då ligger i framkant med våra löften och åtaganden ger oss klara fördelar.